juni 14

Riding Test BMW S1000XR 2020

0  comments

Deel dit item

BMW Motorrad heeft de nieuwe BMW S1000XR op de markt gebracht en nu kan er ook mee gereden worden.

Ik ben nu bezig aan mij 5de BMW S1000XR en dan ben je wel benieuwd of de verhalen in de brochure kloppen! Een test!

Test niewe BMW S1000XR

Als ze zo naast elkaar staan vallen er verschillende zaken op: een andere achterbrug, andere voorkant, andere uitlaat, ander achterwiel en de Quick Shifter unit zit nu aan de buitenkant.

dashboard BMW S1000XR

Als je op de motor zit is het eerste dat opvalt: het 6½-inch TFT scherm. Dat geldt ook voor de SOS knop die op de rechter stuurhelft zit en het opbergvakje voorop de tank. Op de linker stuurhelft tref je nu een knopje aan met ‘menu’ erop. Het stuur is zwart afgewerkt met het XR-logo, zodat je niet vergeet met welk type BMW je onderweg bent!

BMW S1000XR-opbergvak

Het scherm is helder en goed afleesbaar. Moest je bij de ‘oude’ XR nog zoeken naar het menu en hoe dat te bedienen, bij de nieuwe zijn ze intuïtief te vinden door het gebruik van de menuknop en de navigatie-ring.
Ik rijd met navigatie, in dit geval de Navigator VI, die boven het TFT scherm is geplaatst. Nu is de navigatiehouder wel uitgevoerd met een slot, zodat je niet telkens je navigatie hoeft te verwijderen, als je het even niet vertrouwd wanneer je van de motor weg bent.

De koppelingshandel is nu instelbaar in 5 standen, net zoals het remhandel. Handig als je handen niet zo groot zijn. Ook is bandenspanningscontrole (RDC) nu standaard aanwezig.

Het rijden

Zo, genoeg over als dat moois en nu de nieuwe S1000XR eens in gang zetten. Rijden! Want dat is eigenlijk het doel van deze test; verschil kun je alleen maar voelen als je ermee rijdt. De versie waarmee ik reed was full option uitgevoerd en je rijdt hem met de sleutel in je zak. Ik hoefde dus alleen maar op ‘de knop’ te drukken om de XR geluid te laten maken. En de klank is anders dan van mijn eigen XR. Minder rauw, wat meer geciviliseerd.

Het eerste dat opvalt is dat het direct heel vertrouwd aan voelt. Je trekt de nieuwe XR aan als je fijnste jas!
De zitpositie is goed, je zit 2 cm meer naar voren. De knieën zitten wat hoger dan bij zijn voorganger. De buddy is smaller maar voelt erg comfortabel aan, zelfs na een hele dag rijden. Het stuur is 3 cm smaller.

Fijne cruise control

Het doel is de Ardennen om onze trainingsroutes weer eens te rijden en te kijken of alles ‘er nog is’. Stukje binnendoor en de snelweg op richting Luik. Het is rustig door de uitzonderlijke Corona periode, dus eigenlijk kan de rit helemaal op de cruise control. Toch even kijken wat ie doet als je toch van het gas af moet en de cruise control weer inschakelt. Zo gezegd zo gedaan en dan voel je meteen de versnelling om bijvoorbeeld van 80 km/h naar de ingestelde waarde van 120 km/h te gaan. Dit gaat veel sneller gaat dan bij de ‘oude XR’. Daar gaat het wat gezapiger. Bij de nieuwe XR gaat het vlotter en voel je echt de versnelling. Bij de ‘oude XR’ geef ik nog wel eens gas bij, omdat ik de versnelling te traag vind. Dat hoef ik bij de nieuwe niet meer te doen. Vlot weer naar de ingestelde snelheid, daar houd ik wel van; doe ik normaal ook!

Effe doortrekken

Ook maar eens een keer écht doortrekken vanaf 120 km/h in de 6de versnelling. Tot het niveau dat onze beste vriend het rijbewijs afpakt. Ook dat gaat zonder blikken of blozen. Snel en zonder horten of stoten. Gas open en gaan.

Ook maar eens een van de weinige (!) oneffenheden op de Belgische snelweg opgezocht om te voelen wat er dan gebeurt. Die worden prima geabsorbeerd door de nieuwe vering en je krijgt niet meer die klap in je rug. De ‘oude XR ‘ is namelijk standaard harder afgeveerd.
De bescherming van het klein ogende kuipruitje is goed. De wind wordt mooi om je heen geleid en de turbulentie rondom de helm is minimaal. Het scherm is in twee standen instelbaar en tijdens het rijden met één hand te verzetten.

Het bochtenwerk

De tunnels door in Luik, even tanken en in Sprimont de route op richting Aywaille. Bij het tankstation kijk ik nog even naar de instellingen van de vering en de rijdmodus. De vering staat ingesteld op Dynamice ESA en de rijdmodus op Dynamic. Ook even gekeken naar het scherm dat je op ‘sport’ kunt instellen. Persoonlijk een mooi beeld, dus daar laat ik ‘m op staan.
Voordat ik Aywaille inrijd heb je al de eerste bochtjes en dat zijn dan ook de eerste bochten die ik met de nieuwe XR maak. De maximum snelheid is daar 90km/h en dat doen we dan maar waar het kan! En dan voel ik het verschil! Raar, maar die nieuwe XR is echt een nieuwe motor. Kijken en sturen, meer hoef je niet te doen. Ik kijk op het scherm als ik Aywaille binnenrijd en zie de hellingshoek voor de linker bocht op 49 graden staan, zonder dat het moeite kost. Er kraste niets over de grond, dus hij kan nog dieper! De XR voelt erg direct en stabiel aan. Oneffenheden in de bocht pakt ie keurig op, terwijl zijn voorganger wel eens uitwaait als het wat springerig wordt. Op naar de haarspeld! Maar voordat ik dat ga doen toch eerst maar eens voelen hoe de remmen zich gedragen.

De remmen

Tijd voor een test van de remmen: een krachtige remming en daarna een noodstop. Op het TFT scherm kun je zien hoe hard je remt! Even op snelheid zetten en een normale krachtige remming ingezet, gelijktijdig aanleggen voor- en achterrem, waarbij de voorrem na aanleggen verder wordt opgebouwd. Vertragingsmeter gaat richting de 6-7 m/s2 vertraging. De remmen voelen goed aan, happen niet en zijn goed te doseren. Even een nieuw stukje opzoeken en nu de noodstop: 90 km/h ,vol in de ankers, achterrem op het asfalt en de voorremhandel tegen het gas. ABS Pro wordt volledig actief. Achterwiel blijft mooi op de grond en de vertraging brengt 10m/s2 op de teller! Now we are talking, de remmen werken!
Tijdens het remmen blijft de motor stabiel en je blijft de controle houden. Dynamic Brake Control doet ook zijn werk. Dit systeem herkent noodremingrepen en sluit dan ook automatisch het gas af. Remmen met gas open behoort tot het verleden!

De haarspeld

Dat biedt perspectieven dus eigenlijk kies ik er meteen voor om de haarspeld te gaan opzoeken. Toevallig ligt er eentje in de route (!) op de weg N697 van La Reid naar Spa. Mooi strak asfalt, helling naar beneden en voordat je dan aankomt bij de haarspeld eerst een bocht naar links, dan naar rechts om aan te remmen. Mooi voor een testje! Zo gezegd zo gedaan. De omstandigheden voor het testje zijn prima, droog, zon en 20 graden.

Eerst gewoon aan komen rijden met een gepaste snelheid en klaar zijn voor de bocht. De aanrijsnelheid is 90 km/h maar dat is wat hoog voor een haarspeld, dus snelheid eruit; gas dicht, bijremmen en terug schakelen naar de 1ste versnelling. De Quick Shifter en de motorrem doen het werk fantastisch en de motor voelt stabiel aan. De snelheid waarmee de bocht wordt gereden is bereikt en we zijn klaar om de bocht in te sturen. De positie is goed en daar gaan we; kijken en sturen. De XR volgt de kijklijn als een mes, correcties zijn niet nodig! Veel response van het voorwiel. Het kost totaal geen kracht om de bocht door te komen. We hebben de uitgang van de bocht en de positie in het vizier en het gas kan er weer op.
Dan even omdraaien, want de bocht naar links moet ik natuurlijk ook even voelen! Naar boven deze keer. Nu kom ik aanrijden vanuit een rechte lijn, snelheid al wat hoger en later inremmen en remmen vasthouden tot in de bocht; geen kick ! De XR volgt de uitgezette lijn zoals verwacht en blijft stabiel en vertrouwd aanvoelen.
Toch maar weer even omdraaien en kijken wat het gedrag is bij remmen in de bocht door gebruik te maken van de achterremtechniek. De achterremvertraging wordt nu opgebouwd tot die MOET blokkeren; ABS Pro lost probleem mooi op, achterwiel blokkeert niet! Dat voelt allemaal er goed aan en hij doet wat er wordt beloofd!

Lekker toeren

Nu wordt het tijd om toch maar weer eens verder te rijden, want af en toe komt er eens iemand spontaan drie keer kijken of de krant er al is!?
Ik vervolg de route via Coo, Trois Points de N66 op. Wat een gemakkelijke fiets om mee te rijden; toeren met een smile van oor tot oor, alles klopt! Heerlijk relaxed toeren, zwaaien naar collega’s, zo komen we onze dag wel door.
Even kijken wat ie doet bij 2000RPM in 6 en van daaruit accelereren; doet ie gewoon zonder blikken of blozen! Hij pakt fantastisch op. 8000RPm en direct vol gas in 2; dat laat zich raden en daar doet Wheely control zijn werk, prima! Alleen als je dat doet tijdens het inhalen, dan wordt dat niet geapprecieerd door de medeweggebruikers. dat was ook niet de bedoeling, maar ja…..!
Cruise control aan, hellingshoekmeter op 0 graden, rechtuit dus en stuur los; hij blijft mooi rechtuit gaan! Afleesbaarheid van het TFT scherm is prima. Alles is volgens verwachting.

Handelbaarheid

En dan de N66 op. Dat is een mooie voor de volgende test. Mooi breed, strak asfalt met mooie lange bochten. Daar staat de stabiliteit in lange bochten, rijlijn aanpassing in de bocht en de noodstop in de bocht op het programma.
Ik rij de Sue de Huy op, rij Basse-Bodeux uit en dan kan het gas erop. Snelheid op maximumsnelheid, soms iets er overheen en gaan. De lange doordraaiers pakt de XR mooi, voelt stabiel en licht aan. Even een tandje erbij en de bocht naar rechts is aan de beurt. Hier simuleer ik dat er een tegenligger de binnenbocht neemt. Midden in de bocht moet er dus een correctie van de rijlijn komen. Hellingshoek 32 graden. Dat kan ie dieper, dus geen probleem. Midden in de bocht een stuurimpuls en de lijn wordt verplaatst naar binnen, geen probleem. Druk op het stuur verlagen en we zitten weer op de originele lijn. Dat doet ie gewoon zonder het gevoel van onstabiliteit of onzekerheid te krijgen. Die kan ook weer van het lijstje.
En dan nog eentje voor de koffie: de noodstop in de bocht.
Maar voordat we echt in de ankers gaan, natuurlijk eerst een forse remming in de bocht. Wetende dat een motor zich opricht bij remmen in de bocht, heb ik de voorzorgsmaatregelen al genomen. 90 km/h, hellingshoek 33 graden, druk op het stuur, midden in de bocht en remmen;  6 m/s2 vertraging. De motor blijft mooi op zijn lijn, heel stabiel. Remmen weer los en het probleem is opgelost. Dat ging goed! Even draaien en nog eens. Dezelfde bocht, met dezelfde omstandigheden en dezelfde houding, alleen nu vol in de rem: noodstop! ABS Pro doet prima zijn werk, vertragingsmeting is gestopt op 9m/s2, wielen blijven draaien totdat ik stil sta! Alsof er niks gebeurd is. Op tijd de motor rechtzetten, anders val je alsnog om!

Gelukkig

In ben in de gelukkige omstandigheid mijn hobby te combineren met mijn werk. Een sportieve toermachine voor dagelijks gebruik, een perfecte combi voor mij. Mijn werkgebied is meestal bergachtig gebied, waar ik onder andere Berg & Bochten Trainingen geef. En de BMW S1000XR is gemaakt voor dat soort omgevingen. Daarom was ik best wel benieuwd of datgene wat er in de folder staat ook echt zo is. De nieuwe S1000XR is met recht een nieuwe XR en dat voel je! Het uitgangspunt voor de nieuwe S1000XR van BMW Motorrad was sterker, lichter, dynamischer en dat is gelukt! De onderstaande verbeteringen die zijn doorgevoerd zijn erg voelbaar en dragen heel positief bij aan het rijden met de S1000XR!

Zo is de rijderspositie +20 mm verder naar voren geplaatst en de stuurpositie -10 mm dieper wat de volgende voordelen geeft:

  • meer feedback van het voorwiel;
  • betere integratie van rijder met de motor;
  • betere gewichtsverdeling:
  • afname van de onafgeveerde massa en gevoeliger rijwielgedeelte door voorvork met directe stuurreactie en directe demperreactie;
  • lager frame: maakt smallere binnenbeencurve bij gelijkblijvende zithoogte mogelijk;
  • grotere stijfheid voor nog meer stuurprecisie: T-balken bij de stuurbuis leiden de krachten rechtstreeks naar de motorstructuur, daardoor een lager zwaartepunt.

Conclusie

Met de nieuwe BMW S1000XR heb je alles bij de hand van wat je in de bergen wil: comfort, kracht, handelbaarheid. In deze paar uurtjes kan natuurlijk niet alles getest en doorgelicht worden, maar de indruk die ik heb van deze nieuwe BMW S1000XR is ronduit fantastisch!

Voor meer info: https://www.bmw-motorrad.be/nl/models/adventure/s1000xr.html

Loved this? Spread the word


Over de schrijver

Chris is eigenaar van RinCC Motor Courses. Fanatiek motorrijder met de passie om andere motorrijders te trainen, zodat zij veiliger en met meer plezier van het motorrijden kunnen genieten. Chris is opgeleid door de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging als KNMV Gediplomeerd Motorrijinstructeur, (KGI'er). Daarnaast is hij ook Certified Instructor, opgeleid door de BMW Motorrad International Instructor Academy.
Sinds juli 2019 is RinCC Motor Courses ook Partner van BMW Motorrad.
Om te blijven voldoen aan de strenge eisen zoals die gelden in België, Luxemburg en Nederland, gaat Chris jaarlijks naar de wettelijk verplichte herhalingstrainingen.

Chris' motto: MORE Control - MORE Confidence - MORE Fun!

Relateerde berichten

Riding Test BMW S1000XR 2020

Read More

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Schijf je in voor deze berichten !